Nem vagyok elvakult, tudom, hogy a külföldi nyaralás egyetemistaként nem egy olyan dolog, amit minden élethelyzetben meg lehet engedni. Vagy egyáltalán: nem mindenki szeret utazni, ha pedig mégis akkor sokan preferálják azokat a helyeket, ahol inkább napsütés, tengerpart és koktélok várják őket. Én azonban az előbb felvázolt mentalitás szöges ellentéte vagyok: számomra az a nyaralás, ahol különböző városokat fedezhetek fel. Téli gyerek lévén, pedig még a napfényt is kerülöm. Egy szó, mint száz: nem olyan régen alkalmam nyílt ellátogatni Amszterdamba. Ez a kis város pedig egyszerűen elvarázsolt. Négy napos ott tartózkodásom alatt azonban volt egy-két dolog, ami meglepett. Legyen szó múzeumi túráról, tömegközlekedésről, vagy igazi egyetemistás “okos” bevásárlásról, mindben volt részem. A tapasztalataimat pedig szeretném megosztani veletek annak érdekében, hogy ha a jövőben tervezel ebbe a gyönyörű országba utazni, akkor felkészültebben vágj neki ennek a kalandos útnak.

Térképezd fel a lehetőségeket

Ez igazából nem csak erre az utazásra, hanem az összes külföldi útra érvényes. Egyetemistaként úgy jó utazni (legalábbis szerintem), hogy nem veszed meg az első repülőjegyet, ami szembe jön veled. Megnéz ed más légitársaságnál, más applikációkon , hátha van olcsóbb. Nálunk úgy alakult, hogy egy fapados légitársaság jegyeivel Eindhovenbe mentünk, ami Amszterdamtól másfél órára van körülbelül. Onnan pedig Flixbus-al be Amszterdamba, így extra olcsón jöttünk volna ki. Végül a Flixbus-ból vonat lett, de így is jobb volt az ára a ki-és visszautazásunknak, mintha egy másik légitársasággal mentünk volna, vagy ha egyenesen Amszterdamban szálltunk volna le. Érdemes tehát minden opciót körbe járni mielőtt döntesz.

Foglald le előre (nem viccelek, tényleg)

Ez a második tanács számomra extra jól jött volna. Nem vagyok világlátott ember, nem sok országban voltam inkább egy-kettőben többször. Éppen ezért nem gondoltam volna, hogy a múzeumokba és egyéb látványosságokra már napokkal előre meg kell vennie a jegyet, mert ott helyben nem értékesítik. Igen, jól olvasod. Amszterdam ismertebb múzeumaiba jó már előre megveszed a jegyet mert nem lesz lehetőséged bejutni. Így hagytam ki az Anna Frank múzeumot (ami miatt még mindig sajog a szívem). Pedig három nappal az utazásunk előtt próbáltam rá jegyet venni, de akkor már nem volt olyan, ami jó lett volna. A jegyeid előre megvétele már csak azért is jó, mert így nagyjából meg tudod tervezni, hogy melyik napokon mit szeretnél csinálni. Mi péntektől-hétfő estig voltunk ott. Ebből szombaton a belvárosban császkáltunk és a vasárnapunk volt az, ahol múzeumi programokon vettünk részt. Ezt az előre lefoglalósdit érdekes a nagyobb múzeumok esetében megcsinalni: Van Gogh, Rembrandt, Anna Frank, Rijksmuseum (a teljes igénye nélkül ők talán a legismertebbek).

Tömegközlekedés?

Mégis mit szerettem meg annyira Amszterdamban? Nyilván egy csodálatos ország, eszméletlen kulturális kincsekkel. De azért egy picit hasonlít hozzánk. Legalábbis abban, hogy nekik is van egy BKK applikációjuk, ami az életemet mentette meg sokszor. A GVB névre keresztelt applikáció IOS és Android rendszeren is fut. Segítségével pedig különböző kategóriájú jegyeket tudsz venni (ez az egy órától egészen az öt napig terjed). A jegy megvásárlása után egy QR kódot tudsz majd megnyitni az applikáción belül, amit csak le kell csipogtatni felszállásnál és onnantól kezdve pörög is az adott idő. Ezen kívül, ha nem egy-két napig maradtok érdemes utána nézni az Iamsterdam kártyának is. Ez a kártya ugyanis jegyként használható tömegközlekedésen a megváltott időtartamra (1-2-3 nap) mindemellett pedig 70 különböző amszterdami látványosságba tudsz bejutni ingyen, vagy hatalmas kedvezménnyel. Mi a kettőt vegyítettük: két napot utaztunk a GVB alkalmazással és vettünk egy egy napos Iamsterdam kártyát, így elmentünk (a tömegközlekedés mellett) egy hajó túrára illetve ezért jutottunk be ingyenesen a Rijksmuseumba is. Viszont fontos, hogy emelett a kártya mellett is kellett időpontot foglalni a belépésre.

Egy szabad város

Végül de nem utolsó sorban egy viszonylag egyértelmű (nem is tanáccsal, inkább tapasztalattal folytatnám). Igen, mindannyian tudjuk, hogy Amszterdamban a fű nem illegális. Ne lepődj meg, minden második lépésed után olyan emberbe fogsz botlani, aki azt szívja. Ettől függetlenül nem kell úgy érezned, hogy feltétlenül ki kell próbálnod mert anélkül nem is igazi az élmény. Millió meg egy olyan dologra is költheted a nyaralásra félretett pénzedet, amely hasznosabb vagy éppen időtállóbb élményt szerez neked. Ezen kívül még egy fontos dolog: a vöröslámpás negyedet sem hagyhatjuk ki. A közeg teljesen más azokat az utcákat járva, mint Amszterdam többi részén. Azonban ha szeretnél ellátogatni és megtapasztalni milyen is ezeket a szűkös utcákat róni fontos emlékezned, hogy a fotózás tilos Amszterdam ezen részén, akár nagy bajba is kerülhetsz érte.

Remélem a képeket látva illetve a soraimat olvasva kedvet kaptatok egy holland kiruccanáshoz, vagy ha már eddig is terveztétek akkor hasznosnak találjátok majd az infókat, amiket összegyűjtöttem nektek. Már csak annyi maradt hatra hátra, hogy tiszta szívemből azt kívánjam: Bon Voyage!