Ahogy a nappalok rövidülnek és a fák levelei aranybarnába fordulnak, egyre jobban esik a meleg takaró alá kucorodni egy csésze forró teával. Az ősz beköszöntével nemcsak a külvilág, de a hangulatunk is változik – vágyunk a befelé fordulásra, a rejtélyekre és a mélyebb, sötétebb tónusú történetekre. A Netflix kínálatában pedig bőven találunk olyan sorozatokat, amelyek tökéletesen illeszkednek ezekhez a melankolikus és komor napokhoz. Az alábbiakban négy olyan thrillert és drámát ajánlunk, amelyek a garantált őszi hangulat mellett a cselekményükkel is a képernyő elé szögezik a nézőt.
1. The Chestnut Man (A gesztenyeember) – dán krimi
Koppenhága külvárosában egy brutálisan meggyilkolt nő holttestére bukkannak egy játszótéren. A gyilkos egyetlen nyomot hagy maga után: egy kis figurát, amelyet két gesztenyéből és gallyakból készített. Az ügyet két, egymástól merőben eltérő karakterű nyomozó: a kiégett és szabályokat feszegető Naia Thulin és a hallgatag, de briliáns elméjű Mark Hess kapja. Ahogy elmerülnek a nyomozásban, egyre hátborzongatóbb összefüggésekre derül fény, a gesztenyefigurák pedig egyre több helyen bukkannak fel, összekötve a gyilkosságokat egy egy évvel korábban eltűnt kislány esetével.
Søren Sveistrup, az Egy gyilkos ügy (The Killing) alkotójának regényéből készült sorozat a skandináv krimik minden jellegzetességét magán viseli. A lassú, feszültséggel teli történetmesélés, a komor, esőáztatta tájak és a mélyen traumatizált, összetett karakterek mind hozzájárulnak a nyomasztó, mégis magával ragadó hangulathoz. A gesztenyeember nemcsak egy megoldandó gyilkossági rejtély, hanem egy megrázó dráma a családon belüli erőszakról és a társadalmi közönyről. A címben szereplő figura a maga ártatlan, gyermeki bájával pedig egy félelmetes szimbólummá válik. Tökéletes választás azoknak, akik egy klasszikus és a végletekig izgalmas nyomozós történetre vágynak.

2. Dept. Q (Q-ügyosztály) – brit krimi
Jussi Adler-Olsen népszerű krimiregény-sorozatának legújabb, Netflix által gondozott adaptációja Skócia fővárosában, a gótikus Edinburgh-ben játszódik. A középpontban Carl Mørck nyomozó áll, akit egy tragikus kimenetelű akció után lefokoznak, és egy újonnan létrehozott, jelentéktelennek tűnő részleg, a “Q-ügyosztály” élére állítják. Feladata, hogy kollégáival rég elfeledett, megoldatlan ügyeket poroljon le. Az első eset, amit a kezükbe kapnak, egy ismert politikusnő rejtélyes eltűnése.
A Department Q a borongós, noir hangulatával és a karakterek közötti finom dinamikával tűnik ki a krimik sorából. Mørck cinikus, megkeseredett figurája tökéletes ellentétpárja a lelkes és rejtélyes múltú szíriai menekült asszisztensének, Akramnak. A sorozat mesterien szövi a jelenbéli nyomozást a múltbéli eseményeket bemutató flashbackekkel, miközben feltárja a szereplők saját démonjait és traumáit. Ez a széria nemcsak az izgalmakat keresőknek, hanem a karakterközpontú drámák kedvelőinek is tökéletes választás lehet.

3. Baby Reindeer (Szarvasbébi)– brit dráma/thriller
Richard Gadd saját, valós élményein alapuló minisorozata, a Szarvasbébi az idei év egyik legfelkavaróbb és legtöbbet vitatott alkotása. A történet egy sikertelen humoristáról, Donny Dunnról szól, aki egy pubban pultosként dolgozik. Egy nap betér hozzá egy magányos, sérülékenynek tűnő nő, Martha. Donny megsajnálja és meghívja egy italra. Ez a látszólag apró, kedves gesztus azonban egy mindent felemésztő zaklatási spirált indít el. Martha megszállottjává válik, e-mailek ezreivel bombázza, követi minden lépését, és erőszakosan próbál az élete részévé válni.
A sorozat kíméletlen őszinteséggel tárja fel az áldozattá válás és az elkövetés bonyolult pszichológiáját. Gadd nem fél megmutatni saját felelősségét és gyengeségeit sem. Láthatjuk, hogy a magánya és a siker iránti vágya hogyan tette sebezhetővé, és hogyan táplálta akaratlanul is Martha rögeszméjét. A sorozat rendkívül nyomasztó atmoszférája, a kínos és feszült jelenetek szinte fizikai fájdalmat okoznak a nézőnek. Ez a történet nem ad könnyű válaszokat, ehelyett mélyen elgondolkodtat a traumáról, a mentális betegségekről és az emberi kapcsolatok törékenységéről.

4. Dark (Sötétség)– német sci-fi/thriller
A fiktív Winden városában, amelyet sűrű erdők és egy rejtélyes atomerőmű ölel körül, eltűnik egy kisfiú. Az eset kísértetiesen hasonlít egy 33 évvel korábbi rejtélyre, és lavinát indít el, amely négy, egymással szorosan összefonódó család múltját, jelenét és jövőjét rántja magával. Hamarosan kiderül, hogy Windenben az idő nem lineárisan halad, a múlt és a jövő pedig egy bonyolult, megváltoztathatatlannak tűnő hurokban kapcsolódik össze.
A Dark nem rágja a néző szájába az eseményeket, inkább magunknak kell megválaszolni saját kérdéseinket. Ez a filozófiai mélységekkel átszőtt sci-fi thriller az idő, a sors és a szabad akarat kérdéseit veti fel. A sorozat hangulata páratlan: folyamatos eső, sárga esőkabátok, sötét erdők és nyomasztó zene öleli körbe a rendkívül összetett cselekményt, a generációkon átívelő családfákat és idősíkokat. A Dark az a sorozat, amelynek befejezése után napokig a hatása alatt leszünk, és másképp gondolunk majd az idő múlására.

Ez a négy sorozat (bár különböző műfajokat képvisel) egy dologban közös: mind a sötét, összetett emberi érzelmeket és rejtélyeket kutatják, s így válnak tökéletes társsá a bekuckózós, borongós őszi napokra.
Írta: Kecskeméti Ellie Claire
Lektorálta: Zalka Virág
Leave a Reply