Megdöbbentő, elgondolkodtató, ijesztő és rendkívül aktuális. Ezekkel a szavakkal jellemezhető legjobban a Katona József színház Átnevelhetetlen című darabja, amelyben Fullajtár Andrea Anna Politkovszkaja, átnevelhetetlennek titulált ellenzéki újságíró történetén keresztül szemlélteti az orosz valóságot.

forrás: Horváth Judit

Anna Politkovszkaját 2006. október 7-én gyilkolták meg Moszkvában, az otthona előtt, feltehetőleg politikai okokból. A „Novaja Gazeta” független lapnál dolgozott, ahol 2000 óta 5 munkatársával végeztek. Az újságírónő nyíltan kritizálta Putyint és rendszeresen tudósított Csecsenföld függetlenedési kísérletéről. Emiatt többször megfenyegették és 2004-ben meg is mérgezték, akkor sikertelenül. Öt csecsen férfit elítéltek az újságíró meggyilkolásáért, de valós eredménye nem volt a politikailag befolyásolt nyomozásnak. 15 évvel Anna halála után is rejtély, hogy ki bízta meg a merénylőt. Szinte az összes hasonló bűnügy megoldatlan marad az országban.

A darabot Pelsőczy Réka rendezte, és a Katona Sufni termében tekinthető meg. A kis tér közelebb hozza a történetet, és gyakran szorongató, klausztrofób érzetet is kelthet a nézőben. A díszlet visszafogott, de kreatív: egy középen elhelyezett színpad tölti ki a terem nagy részét, de egy kis konyha és nyomtató is helyet kap, valamint fontos szerepe van a gyurmaragasztóval ellátott falnak. A háttérben kivetítőn elevenítenek meg archív anyagokat, melyek segítségével váltanak egyes jelenetek között. Ezzel szemben annyi kritika fogalmazható meg, hogy az időnként humoros, hangos és villanásszerű képek könnyen kizökkenthetik a nézőt a darab komorabb hangulatából.

A színmű Anna Politkovszkaja utolsó munkája, az Orosz napló című könyv alapján készült, ami 2018-ban jelent meg Magyarországon. Ez lényegében egy tényfeltáró írás, amiben konkrét eseményekkel írja le a putyini rezsim kegyetlenségeit. Jól bemutatja azt az orwelli gondolatot: hatalmon maradni legegyszerűbben egy közös ellenségkép kijelölésével lehet. A darab jelenében a csecsenekre esett a választás, de manapság sem áll messze ez a taktika a Kremltől.

Azoknak, akik olvasták a könyvet érdemes megnézni a darabot, mert Fullajtár Andrea alakításában emberibbé válnak az ott leírtak. A színésznő játéka kifejezetten segít belemélyedni a történetbe, hiszen olyan átéléssel játssza el szerepét, hogy minden fájdalmával és dühével együtt lehet érezni. A színésznő erre az egy órára szinte eggyé válik az orosz újságírónővel. Ezt az is bizonyítja, hogy a darab végére sem csökkent zaklatott idegállapota, még a vastaps alatt is küszködött könnyeivel. Ezzel nem volt egyedül. Talán azért, mert olyan, szinte disztópikusnak ható embertelenséggel ismerkedtünk meg, amiről tudtuk, hogy létezik a jelenben is, de korábban nem tűnt ilyen közelinek és valósnak.

Az Átnevelhetetlen-t 2020-ban mutatta be a Katona, de a szomszédban zajló háború kitörése óta még aktuálisabbá vált: láthatjuk, hogy Putyin meddig képes elmenni a hatalomért. Fontos, hogy színre vitték ezt a történetet, mert jól megmutatja, hogy nem egyik pillanatról a másikra alakul ki egy diktatúra, hanem apró, a szabadságot korlátozó lépéseken keresztül, amilyen például a szabad sajtó ellehetetlenítése. A rossz példák megismerésével és az érzékenyítéssel a jövőben talán elkerülhetőbbé válnak a hasonló autokratikus rendszerek térnyerései.