A Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár talán már évek óta az egyik legsikeresebb kulturális program a fővárosban, amit félévente szerveznek. Idén október 13 és 16 között került megrendezésre, az eddigi Városmajori helyszín pedig egy kicsit arrébb, a Millenárisra költözött, és a Nemzeti Táncszínház épületében kapott helyet.
Pénteki napon látogattam el az eseményre, különösképp Károlyi Csaba könyvbemutatója érdekelt, akinek idén jelent meg az Egy teljes év – Beszélgetések Nádas Péterrel című kötete, amelyben a címhez hűen egy évig beszélgetett Nádas Péterrel, a kötetben pedig ezeket a beszélgetéseket olvashatjuk, szinte szerkesztetlenül.
Az előadás 18.30-kor kezdődött a Nagyteremben, ami elég hamar megtelt emberekkel. A beszélgetés legelején megemlítették, hogy ezen a napon, október 14-én ünnepli Nádas Péter a 80. születésnapját, nem véletlen, hogy a beszélgetést is erre a napra szervezték. Károlyi viszont fontosnak látta közölni, hogy Nádas nem szereti, és általában nem is ünnepli születésnapját, melynek oka gyerekkorából eredeztethető.
Az előadás elején Károlyi Csaba Nádas életművéhez való viszonyáról esett szó, ami a beszélgetések folyamán formálódott, és a korábban nem túl fontosnak tekinthető Évkönyvet már az életmű elengedhetetlen darabjának gondolja. Ebből inspirálódott aztán az Egy teljes év szerkezete is, hiszen a 12 hónap 12 fejezetre bomlik. Ezzel szemben a Családregényt már kevésbé tartja jelentékenynek, mint régebben.
Majd magáról az alkotási folyamatról is szó esett. Mivel tavaly télen kezdték el a beszélgetést, ezért még javában tombolt a járvány, így nem volt más választásuk, mint Zoomon „találkozni”. Nádas leszögezte, hogy ő havonta 1 órát szeretne beszélgetni, de a diskurzusok mindig túlcsúsztak ezen a kereten, olykor két és fél órára bővültek. Károlyi minden hónapban különböző témával készült ezekre a meetingekre, mivel megbeszélték, hogy nem lineárisan fognak haladni az életműben. Kitértek arra, hogy kiket olvas Nádas, kiket szeret és milyen művek voltak hatással az alkotói munkájára. Szóba került a fényképészet, sőt – ahogy Károlyi is fogalmaz – a leghülyébb kérdések, mint hogy ülve vagy fekve olvas-e Nádas (Fekve, de kicsit ülve.) vagy mi a kedvenc fagyija (csoki – eper). Károlyi utóbbi kérdésére a legbüszkébb, mivel alig várta, hogy a 12 hónap során bele tudja szőni a beszélgetésbe.
Károlyi rendkívül jó interjúalanynak gondolja Nádast, mivel akárhányszor kérdezik, mindig képes más választ adni a kérdésekre, mégis, a leghatásosabb módszer a könyv megalkotása során az volt, mikor ezekkel az oda nem illő kérdésekkel képes volt kihozni a sodrából az írót. Ekkor eltűntek az addigi gátak, Nádas ideges lett, és még őszintébben válaszolt a kérdésekre, mint korábban.
Az előadás végén szóba került még Nádasnak a kortársaihoz – Esterházyhoz, Mészölyhöz és Kertészhez – való viszonya is. Bizonyos szakmai kérdésekben milyen nézeteltéréseik voltak, például, hogy milyen két nagy hiányossága van a Sorstalanságnak Nádas szerint. Természetesen nem kaptunk választ minden kérdésre, a válaszok megismeréséhez el kell olvasni az Egy teljes év-et.
Miután kijöttem a Nagyteremből, belehallgattam még Molnár T. Eszter Hidegkút című regénybemutatójába is, ahol a hibás szülő-gyerek kapcsolatok, a figyelemmegoszlás és a valódi figyelem kérdése, valamint a funkcionáló avagy nem funkcionáló családok kérdése volt terítéken, hiszen ezek a dilemmák mind megjelennek és kibontakoznak a regényben. Úgy gondolom ez a program termékeny folytatása volt Nádas után.
Az eseményről való távozás után pedig csak arra tudtam gondolni, milyen kivételes fesztivál a Margó, mert soha nem tudhatom, mit viszek majd magammal: most például azt, mennyire nem értek egyet Nádas Péter fagylaltválasztásával.
Leave a Reply